5.11.05

MOHAMED OMAR / SPÖKFÅNGEN

Mohamed Omar
SPÖKFÅNGEN


När jag först fick syn på honom
trodde jag att det
var en effekt
av månader i isoleringscell.


Han tog sig in i tysthet
och klädde av mig den oranga overallen
tills jag stod där
i bara kalsongerna.


Sen satte han själv på sig min overall
öppnade ståldörren

med en blick
och sa nåt på arameiska.


Det var lätt att förstå
eftersom det ju liknar arabiska
så jag gick ut

utan att lämna spår i cementgolvet.

Det sista jag såg
var att han tog upp den sönderrivna Koranen
ur latrinhålet
kladdig av bajs
och förde den mot sina läppar.


Händerna skakade.


Mohamed Omar gav hösten 2005 ut diktsamlingen Tregångare, Bokförlaget Ruin, 2005.

Copyright©Mohamed Omar, 2005.

1 comment:

Unknown said...

De aktuella kravallerna i Paris och andra storstäder jämförs i pressen och annorstädes med studentupproren 1968.

Så förhåller det sig inte. Dagens kravaller är snarare en uppföljning av det krig mellan vita fransmän och av Frankrike kolonialiserade folk, som pågick från 1945 till in på 1960-talet, Algeriet, Indo-Kina, diverse svartafrikanska länder.

Victor Vinde, chefredaktör för dåtidens Aftonbladet, skrev i sitt förord till boken 7 ALGERISKA STUDENTERS VITTNESMÅL OM TORTYREN I FRANKRIKE (Bo Cavefors Bokförlag, 1959) bland annat följande: "I ett kolonialsamhälle där den vita befolkningen uppfostrats till att betrakta de 'färgade' som tillhörande en lågt stående ras, finns ingen respekt för den inföddes människovärde. - - - Man slår eller sparkar honom om han är uppstudsig. Så behandlar den vita kolonialmänniskan en svart afrikan eller en arab. Det finns herremänniskor och det finns slavar i ett kolonialsamhälle, det finns inga medborgare. - - - Slavarna har rest sig. De har rest sig som slavar mot sina herrar, men också som färgade mot vita."

Vad Victor Vinde skrev 1959, är synnerligen aktuellt även nu.

Bo I. Cavefors