10.1.06

FANZINERAD

Bo I. Cavefors

FANZINERAD...

...är en bok om svenska fanzines mellan 1990 och 2005. Ungefär. Innehållsrik och man får, nog, en hyffsat god uppfattning om den här speciella undergroundkulturen vars förutsättningar inte endast var (och är) kreativa och smått förbannade unga människor, utan som också är möjlig tack vara nya tiders tekniska finesser och billiga produktionsmöjligheter, datorer, effektiva och proffsiga kopiatorer, osv.

Fanzinerad är en pocketbok, tryckt på billigt papper (= lägre portokostnader) men med läckert omslag. Fanzinerad är placerad i "Prisgrupp C Pocket Standard", vilket ju är att ha kommit en bra bit på vägen bort från fanzines verkligheter… Från kopiator till kommersialism, kanske. Varför inte? (224 sidor. Rikligt illustrerad. Redaktörer: Fredrik Kullman & Sabina Ostermark. Förlaget Lystring.)

Utmärkta intervjuer, av bland andra Asimina Diamanti, Pär Thörn, Fredrik Jonsson, Lina Zavalína, Stefan Petrini, och ett antal andra lika goda intervjuare. Man får en god uppfattning om människorna bakom verken, attityder, bevekelsegrunder, osv. Urvalet presenterade fanzines är förhoppningsvis gjort med omsorg. Dock saknar jag Soma.

Stickprov från några av bokens intervjuer:

Intervjuaren: Hur politiskt är det att göra fanzines?
Svar: Att själv ta tag i och göra saker är alltid oerhört politiskt. (Jonas Ekstrand)

Jag är inte bättre än andra fanzinmakare, men jag vågar och litar på att det jag har att säga är viktigt. Jag ursäktar mig inte och försöker inte förminska mig själv eller min gärning. Jag har inte tid med det. (Josefin Finér)

…vi måste kunna kommunicera utan att utgå från andras normer. (Josefin Finér)


Den värsta känsla jag kan komma på är att bli lurad och detta blev jävligt påtagligt 2001 efter göteborgskravallerna, när hela Sveriges befolkning blev blåsta av kommersiella media. (Fanny Lindgren)

Det som fick igång mig från början var förstås gräsrotsperspektivet, de politiska anspråken, ifrågasättandet av den rådande ordningen och det extrema konstnärliga fritänkandet. (Pontus Lundkvist)

Tycker om absurdism och sitter ofta i mitt fönster och väntar på att bilarna på gatan utanför ska krocka. (Jonas Ulfvarson)



No comments: